Forum www.berlinka.fora.pl Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Przebudowa DW nr 142 na odcinku Krzywica - Lisowo Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Gość






PostWysłany: Śro 21:25, 09 Mar 2011 Powrót do góry

Na trasie ze Szczecina do Chociwla trwa obecnie przebudowa drogi wojewódzkiej nr 142 na odcinku Krzywica - Lisowo na długości około 13,2 km wraz z przebudową istniejących obiektów mostowych i inżynierskich znajdujących się wzdłuż drogi.
bartosz_berlinka




Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 125 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Śro 22:20, 09 Mar 2011 Powrót do góry

Anonymous napisał:
Na trasie ze Szczecina do Chociwla trwa obecnie przebudowa drogi wojewódzkiej nr 142 na odcinku Krzywica - Lisowo na długości około 13,2 km wraz z przebudową istniejących obiektów mostowych i inżynierskich znajdujących się wzdłuż drogi.


Strona pojektu:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Leszek.C
Administrator



Dołączył: 02 Sty 2011
Posty: 79 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sopot

PostWysłany: Śro 22:51, 09 Mar 2011 Powrót do góry

Dodaje najnowsze zdjęcia z lutego:
Image
Image
Image
Image

Czy na tym odcinku są jakieś zjazdy i wjazdy? Czy tylko skrzyżowania kolizyjne? a jeśli są to też będą je remontować? Z tego co pamiętam ten odcinek drogi to dobudowali Rosjanie po wojnie, tak?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Leszek.C dnia Śro 22:52, 09 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Fritz Todt




Dołączył: 14 Sty 2011
Posty: 121 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 0:42, 10 Mar 2011 Powrót do góry

1. Według oryginalnego projektu na odcinku Krzywnica - Lisowo nie było żadnych bezkolizyjnych węzłów, więc jeżeli obecnie jakieś są, to na pewno dzikie lub dorabiane już po 1945 roku.

2. W kwestii stopnia ukończenia odcinka "berlinki" do okolic Lisowa - na mapie Messtischblatt (reedycja z 1952 r. arkusza 2557 stąd: [link widoczny dla zalogowanych] ) "berlinka" figuruje jako zbudowana (gotowa). Jeśli tak rzeczywiście było to należałoby przyjąć iż raczej zniszczyli ją wycofujący się Niemcy, a Rosjanie co najwyżej nie do końca ją odbudowali. Zresztą od Maszewa na zachód widać pozostałości po gotowej autostradzie - czarne "krawężniki" poboczy, które w procesie budowania tej autostrady zawsze budowało się jak ostatnie (był to element ostatecznego wykończenia nawierzchni jezdnej autostrady). Na poparcie tej tezy dysponuję stosownymi archiwalnymi fotografiami oraz kronikami filmowymi. Zresztą nie ja jeden.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Fritz Todt dnia Czw 1:24, 10 Mar 2011, w całości zmieniany 4 razy
Zobacz profil autora
bartosz_berlinka




Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 125 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Czw 15:28, 10 Mar 2011 Powrót do góry

Fritz Todt napisał:
widać pozostałości po gotowej autostradzie - czarne "krawężniki" poboczy, które w procesie budowania tej autostrady zawsze budowało się jak ostatnie (był to element ostatecznego wykończenia nawierzchni jezdnej autostrady). Na poparcie tej tezy dysponuję stosownymi archiwalnymi fotografiami oraz kronikami filmowymi. Zresztą nie ja jeden.


To jest ta kwestia, w której ja mam wątpliwości. Powszechnie uważa się, że te krawężniki to dopiero początek prac. A Frtiz logicznie to obala. Jednak mi brakuje tej kropki nad "i".


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Fritz Todt




Dołączył: 14 Sty 2011
Posty: 121 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 17:46, 12 Mar 2011 Powrót do góry

1. Sam tego nie wymyśliłem - poczytałem stosowną literaturę oraz znalazłem w sieci stosowne materiały archiwalne. Są to dwie fotografie z tego etapu budowy, oraz oryginalna kronika filmowa http://www.youtube.com/watch?v=KqQhjgKftqo - gdzie widać doskonale to o czym mowa. Od 31 sekundy tej kroniki pokazano ogólnie budowę RAB, natomiast kwestia "krawężników" widoczna jest od 00:00: 58 i trwa do 01:13 kroniki. Wyraźnie tam widać iż są one elementem wykończenia jezdni - wykonywane były z kruszywa, które zalewano następnie masą bitumiczną.

2. Kilka dni temu zresztą zapodałem Bartoszowi na maila opis budowy betonowej autostrady zaczerpnięty z Małej Encyklopedii Techniki. Zna także zarówno polecaną wcześniej kronikę i wspomniane fotki, więc nie rozumiem wciąż tych wątpliwości. Zresztą to nielogiczne - budować betonową autostradę najpierw od "krawężników" i potem wlewać beton pomiędzy nie. To jest całkowicie bez sensu. Jednak wiem skąd się wzięło takie podejście do tematu - "odwrotny" proces budowania drogi ma rzeczywiście miejsce w przypadku budowy ulic miejskich. Najpierw powstają więc betonowe wysokie krawężniki i dopiero między nie wylewany jest asfalt. Lecz jest on w swej strukturze plastyczny, natomiast beton - nie. Stąd różnice między autostradą betonową (drogą o podwyższonej nośności) a ulicą asfaltową (drogą o niższej wymaganej nośności) muszą być zachowane - czyli: ulica = sztywny (stabilny) krawężnik + plastyczna jezdnia, autostrada betonowa = dokładnie odwrotnie. Widać więc iż te dwa rodzaje dróg "pracują" na zupełnie przeciwstawnych zasadach. Stąd dla wykonania obydwu rodzajów dróg konieczne jest zastosowanie przeciwstawnych sobie technologii.

3. Współczesne obrazy z budowy betonowej autostrady: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez Fritz Todt dnia Pon 15:18, 14 Mar 2011, w całości zmieniany 5 razy
Zobacz profil autora
bartosz_berlinka




Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 125 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Pią 11:09, 01 Kwi 2011 Powrót do góry

Może na potwierdzenie teorii link, który zresztą sam znalazłeś i ostatnie zdjęcie (http://www.museumslok.de/hifo/ab18.jpg): [link widoczny dla zalogowanych]

Tylko wątpliwość znów zostaje, bo to 1935 rok i wersja bez pasa awaryjnego.

EDIT: Może ktoś radzi sobie z niemieckim na tyle dobrze, że stąd [link widoczny dla zalogowanych] wyciągnie wnioski coś precyzujące w tym temacie?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez bartosz_berlinka dnia Pią 11:30, 01 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Fritz Todt




Dołączył: 14 Sty 2011
Posty: 121 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 18:31, 01 Kwi 2011 Powrót do góry

1. Link 1 (fotka 17) - wyraźnie widać że beton wylewany jest pomiędzy "szalunek" będący jednocześnie "szynami" dla sprzętu budowlanego. Gotowa RAB posiada wąski "krawężnik" - to jego pierwsza wersja. Nie ma nic takiego na fotce 17. Natomiast na foto 18 po zewnętrznej stronie gotowej jezdni RAB widać czarny wąski "krawężnik" a po jej lewej stronie jeszcze on nie powstał - widać tam dopiero "dziurę" do wsypania kruszywa i dalej wiadomo - następowało jego ubicie i zalanie gorącą masą bitumiczną. Późniejsze szerokie pasy awaryjne (od 1938 r.) to nic innego jak wykonany w tej samej technologii poszerzony "krawężnik" - zresztą te pierwotne wąskie stopniowo poszerzano (bez ich burzenia) do nowych parametrów RAB.

2. Link 2 - fotka wyraźnie pokazuje walcowanie kruszywa między gotową już jezdnią betonową, a szalunkiem na skrajni autostrady. Dalszy etap budowy tego pasa to zalanie gorącą masą bitumiczną i stosowne jej wyrównanie. Przy czym na tym etapie prac stosowano dwie metody: ręczną - przez rozgarnianie i natrysk maszynowy.

Wniosek jest zawsze jeden - "krawężniki" niezależnie od ich szerokości to zawsze ostatni etap budowy RAB. Były wykonywane z kruszywa (tłucznia kamiennego) zalewanego gorącą masą bitumiczną, stąd ich uformowanie nie mogło nastąpić przed wybudowaniem betonowej jezdni. Z powodu swoich słabych własności mechanicznych nie nadawały się także one do zastosowania jako szalunek dla betonowej jezdni - byłyby po prostu za elastyczne i szybko by "się rozjechały" pod jego ciężarem (w czasie jego wylewania). Tak więc już chociażby różnice wynikające z zastosowanych materiałów i technologii budowy dostatecznie wniosek ten potwierdzają. Pomijam już dowody przedstawione w mojej wcześniejszej wypowiedzi na ten temat.

P.S. Dla nieprzekonanych Very Happy:

A. do pobrania: [link widoczny dla zalogowanych]

B. Fotki 3, 4 i 8 stąd: [link widoczny dla zalogowanych] z detalami pokazują iż żadnych "krawężników" na początku budowy RAB nie było i nie ma. Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Fritz Todt dnia Pią 20:01, 01 Kwi 2011, w całości zmieniany 7 razy
Zobacz profil autora
bartosz_berlinka




Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 125 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Pią 13:07, 08 Kwi 2011 Powrót do góry

Pojawiła się odpowiedź, komputerowe tłmaczenie:


Przekroi poprzeczny reguły autostrad państwowych został poszerzony od lata 1938, pas legowiska (Standstreifen - pas awaryjny -BB )przewidując został. Wszystko po zaczętym rozciągnięciu wykazać jeden z takiego pasa. Podany obraz pokazuje wcześniejszy odcinek, jeszcze bez pasów legowiska. Najpóźniej od wprowadzenia tych pasów legowiska te zostali wybudować najpierw i służyły jako ślad prowadzenia dla Gotowej. Dodatkowe usunięcie jezdni jest absolutnie nieprawdopodobne. To nie poszedłby bez uszkodzenia pasów strony przed sobą i nie robi także sensu. Trzeba miałby usunąć potem pasy strony, które wytrzymali tylko z ciemniejszego zafarbowanego do środka betonu, także. Zatrzymuję to dla plotki lokalnej ludności, której - bez stanu przed 1945 znać, szukał wyjaśnień dla na pół gotowy stanu.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Fritz Todt




Dołączył: 14 Sty 2011
Posty: 121 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 14:34, 09 Kwi 2011 Powrót do góry

Wprawdzie nie dysponuję oryginalnym tekstem, ale z tego tłumaczenia wynika najszczersza prawda, gdyż to jest informacja o tym iż:

od lata 1938 roku budowano na RAB szersze pasy awaryjne, natomiast dotychczasowe "wąskie" poszerzano bez ich burzenia - jako już gotowe służyły dla tych nowych (dobudowywanych) za punkt odniesienia (według tłumaczenia - ślad prowadzenia). No i wyraźnie napisano iż fotka przedstawia (gotowy) odcinek RAB jeszcze bez tego (nowo wprowadzonego) pasa awaryjnego - a więc wszystko się zgadza. Pokazuje ona gotową betonową jezdnię do której dobudowywuje się szeroki pas awaryjny "nowego typu". Wszystko jak trzeba zgodne ze sztuką inżynierii lądowej w odniesieniu do budowy dróg z betonu.

Reasumując - w żadnym wypadku sypki materiał "krawężników" nie może być wyznacznikiem dla wylewania betonu ! Nawet po zalaniu tego kruszywa płynną masą bitumiczną.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Fritz Todt dnia Sob 19:21, 09 Kwi 2011, w całości zmieniany 14 razy
Zobacz profil autora
bartosz_berlinka




Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 125 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Nie 16:30, 10 Kwi 2011 Powrót do góry

Dodałem świeże fotki z DW142.
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Fritz Todt




Dołączył: 14 Sty 2011
Posty: 121 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 21:26, 10 Kwi 2011 Powrót do góry

Na większości z nich widać ślady po wydłubanych/zlikwidowanych pasach awaryjnych. Nawet na przedostatnim z serii - dodatkowo w tamtym miejscu była szansa na zbadanie co jest pod tą warstwą asfaltowego dywanika.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Fritz Todt dnia Nie 21:39, 10 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
bartosz_berlinka




Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 125 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Pon 10:26, 11 Kwi 2011 Powrót do góry

No ale to sobie przeczysz przecież. Bo rozumiem, że wydaje Ci się, że od DW106 do DK20 zbudowano pasy awaryjne, a potem je zlikwidowano? Ale przecież na odcinku od A6 do DW106 pasy awaryjne miały (wg Ciebie)powstać na końcu. Od DW106 do DK20 betonowych jezdni nie zdążono zrobić.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Fritz Todt




Dołączył: 14 Sty 2011
Posty: 121 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 14:31, 11 Kwi 2011 Powrót do góry

Już tłumaczę o co chodzi - cały czas podejrzewam/zakładam iż gotowa dwupasmowa autostrada na tym odcinku powstała tak jak pokazano na stosownych mapach Messtischblatt, którą potem częściowo rozebrano. Brak krawężników na nitce północnej od węzła Maszewo = niestety nie pomaga w wyjaśnieniu tej kwestii ani nie pozwala na jej udowodnienie, ale hipotetycznie zakładając iż jednak ją ukończono to wniosek = krawężniki zostały z niej usunięte. Najprawdopodobniej przez ruskich po 1945 r. ponieważ wtedy wywozili do siebie wszystko co się dało wywieźć.

Teraźniejszy (aktualny) remont tego odcinka pokazał/udowodnił jedynie iż:

- przynajmniej nitka południowa była ukończona (tak jak pokazują to mapy messtischblatt) i nie została rozebrana/zniszczona przez Niemców, a ruskie nie musieli jej potem odbudowywać. Po prostu przykryli ukończony poniemiecki oryginał asfaltowym dywanikiem.

Żałuję jedynie iż nie zdążyłem już z udokumentowaniem tej pozornie błahej kwestii na miejscu. Można teraz co najwyżej pytać o te rzeczy członków ekipy remontowej. Same krawężniki jak widzę zostały zmielone.

P.S. Tłumaczenie tekstu oryginalnego w/g mojego translatora (nic nie zmieniałem):

Od lata 1938 roku, typowy przekrój autostrad został rozszerzony za pomocą utwardzonego pobocza zostały dostarczone. Po wszystkich trasach zaczęły takiej taśmy. Określony obraz pokazuje wcześniej utwór, nawet bez pobocza. Co najmniej od czasu wprowadzenia poboczu były to pierwsze zbudowane i służył jako utwór przewodnik dla fachowców. Po usunięciu z pasów ruchu jest całkowicie nieprawdopodobne. Nie będzie już bez uszkodzenia graniczy, i nie ma sensu. Nie będą one mają listwy boczne, które składały się jedynie z tak ciemnego koloru betonu, należy również usunąć. Myślę, że to plotka miejscowej ludności, którzy - nie znając stanu sprzed 1945 roku, szuka wyjaśnienia stanu półproduktów ma.

Dla władających jęź. niemieckim - tekst oryginalny:

Ab Sommer 1938 wurde der Regelquerschnitt der Reichsautobahnen verbreitert, indem ein Standstreifen vorgesehen wurde. Alle danach begonnenen Strecken weisen einen solchen Streifen auf. Das angegebene Bild zeigt eine frühere Strecke, noch ohne Standstreifen. Spätestens seit Einführung dieser Standstreifen wurden diese zuerst gebaut und dienten als Führungsspur für Fertiger. Ein nachträgliches Entfernen der Fahrbahnen ist absolut unwahrscheinlich. Dies wäre nicht ohne Beschädigung der Seitenstreifen vor sich gegangen, und macht auch keinen Sinn. Dann hätte man die Seitenstreifen, die ja nur aus dunkler eingefärbtem Beton bestanden, auch entfernen müssen. Ich halte das für ein Gerücht der lokalen Bevölkerung, die - ohne den Zustand vor 1945 zu kennen, Erklärungen für den halbfertigen Zustand gesucht hat.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Fritz Todt dnia Pon 15:24, 11 Kwi 2011, w całości zmieniany 5 razy
Zobacz profil autora
bartosz_berlinka




Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 125 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Wto 10:44, 12 Kwi 2011 Powrót do góry

Artykuł o remoncie: [link widoczny dla zalogowanych]


Fritz Todt napisał:
Teraźniejszy (aktualny) remont tego odcinka pokazał/udowodnił jedynie iż:

- przynajmniej nitka południowa była ukończona (tak jak pokazują to mapy messtischblatt) i nie została rozebrana/zniszczona przez Niemców, a ruskie nie musieli jej potem odbudowywać. Po prostu przykryli ukończony poniemiecki oryginał asfaltowym dywanikiem.


Zaraz, zaraz, jak co? Od Łęczycy do Lisowa uważasz była jezdnia betonowa? Gdzie niby to remont udowadnia?

To jest to miejsce od którego wystartował remont:
Image
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)